Ügyfeleink rendszereinek működését monitorozó rendszerünkkel folyamatosan nyomon követjük, de mi is ez az egész, és miért jó? Az automata felügyelet, vagy más néven IT monitoring két fontos feladatot lát el.
Egyrészt a napi működést segíti, másrészt a hosszabb távú informatikai beruházásokhoz szolgáltat adatot.

Rövid áttekintés


Az automata felügyeleti rendszerek olyan szerver szoftverek, amik működéssel kapcsolatos adatokat gyűjtenek más rendszerekből, és ezeket az adatokat tárolják, és elemzik. Két fő típusuk van:

Rendelkezésre állás monitorozás: A szerverek, hálózati eszközök elérhetőségét és megfelelő működését figyelik vele, és amennyiben a rendszer működése során hibákat észlel, értesítést küld az üzemeltetőknek.

Teljesítmény monitorozás: Különféle, paramétereket gyűjtenek és elemeznek a teljesítmény figyelő rendszerek, mint például a processzor terhelés, diszkek terhelése, hálózati forgalom. Az adatokat általában grafikonok formájában meg is jelenítik. Az így gyűjtött adatok segítenek megoldani a „miért ilyen lassú” típusú hibákat, illetve az eltárolt teljesítmény adatok segítenek új eszköz vásárlásakor (vagy éppen felhőbe költözéskor) a méretezésben.

Kell ez nekem?


Amennyiben legalább egy szerverrel, vagy NAS eszközzel rendelkezik a vállalkozás, akkor már hasznos lehet az aktív monitorozás. Azt nyilván mindenki észreveszi, hogy ha a céges fájlszerver beadja a kulcsot, erre nem is kell riasztás. De mi van akkor, ha olyan meghibásodás lép fel, ami elsőre nem észlelhető a felhasználásban? Például, ha a NAS-ban levő tükrözött diszkek egyike meghibásodik, azt csak akkor vesszük észre, ha naponta ránézünk, hogy világít -e rajta hibajelzés, vagy esetleg emailt küld a meghibásodásról.

De mi történik akkor, ha egy elzárt helyen van, és napokig rá sem néz senki, vagy a meghibásodás miatt már levelet sem tud küldeni? Ilyenkor a hibát maximum akkor észlelhetjük, ha a második diszk is kihullik, és leáll az egész. Ilyenkor az egyetlen esélyünk már csak egy jó biztonsági mentés.

Ezzel szemben az aktív monitorozás folyamatosan ellenőrzi az eszköz állapotát, és már olyankor is riaszt, amikor bármi ok miatt nem éri el az eszközt.

Ha több szerverünk, hálózati eszközünk is van (pl. router, switchek, wifi AP, multifunkciós nyomtatók, IP kamerák), akkor szinte kötelező a felügyeleti rendszer használata. Bármilyen hálózati hibajelenség esetén sokkal gyorsabb a hiba behatárolása, illetve sok esetben meg is előzhető egy komolyabb fennakadás, ha időben észleljük az esetleges rendellenességeket.

Jó, akkor kell! De, hogyan tovább?


Ha csak kevés eszközt kell felügyelni, akkor jó megoldás lehet egy külső felügyeleti rendszer használata. Ez lehet az IT szolgáltató partnerének a saját rendszere, vagy egy IT felügyeletet biztosító cloud platform. Ezek álltalában 15-30 napos kipróbálási időszakra ingyenesek, de akad olyan is, ami egy minimális eszköz szám esetén alapszolgáltatásokkal teljesen ingyenes: New Relic (https://newrelic.com/)
A külső monitorozó szolgáltatás hátránya, hogy internet kapcsolat hiányában nem működik. Vagyis, ha elmegy az internet, akkor a külső rendszerben csak annyi látszik, hogy nincs kapcsolat, de hogy mitől szűnt meg (pl. elromlott a router, vagy áramszünet van az épületben) az már nem.

Ha 10-20 eszköznél többet kell felügyelni, és van olyan szerver ahol elfuthat a monitorozó szoftver, akkor célszerű , megfontolni a telephelyi monitorozást. Egy ilyen rendszer telepítéséhez mindenképpen kérje egy profi IT csapat segítségét.